Jak na železniční přejezdy

 

Jak na železniční přejezdy v bodech:

    - každý železniční přejezd představuje velmi nebezpečné a kritické místo
    - před přejezdy si počínejte si vždy se zvýšenou opatrností
    - na přejezdu má vždy přednost vlak

 

Obr. 1 - Výstražný kříž s dopravní značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“

 

Jak na přejezdy zabezpečené pouze kříži

    U přejezdů zabezpečených pouze výstražnými kříži se vždy přesvědčte, zda můžete přejezd bezpečně přejet, tj. nevjíždějte na něj v době, kdy je již slyšet nebo vidět přijíždějící vlak
pokud je výstražný kříž doplněn dopravní značkou „Stůj, dej přednost v jízdě!“, zastavte před přejezdem na takovém místě, odkud máte náležitý rozhled na železniční trať

 

Obr. 2 - Závora mechanického přejezdového zabezpečovacího zařízení.

 

    - U mechanických závor nevjíždějte na přejezd v době, kdy se jejich břevna sklápějí, jsou sklopeny, nebo se zvedají (popř. je dávána zvuková výstraha)
    - Při varovném signálu (břevna závor v horní koncové poloze) se řidič na přejezdu musí chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem, tj. rozhlédnout se

 

 

Obr. 3 - Výstražník světelného přejezdového zabezpečovacího zařízení.

 

 

- u světelných zařízení nevjíždějte na přejezd v době, kdy svítí dvě střídavě přerušovaná červená světla (popř. je dávána zvuková výstraha)
- poslouchejte světla a ne závory – po průjezdu vlaku vyčkejte zhasnutí červených světel a teprve potom přejezd přejíždějte
- na přejezdu nerozlišujte pouze to, zda je otevřen či uzavřen - je důležité rozlišovat všechny tři signály (výstražný, varovný a pozitivní)
- při pozitivním signálu (přerušované bílé světlo) je zařízení v činnosti a řidič může přejezd bezpečně přejet
- při varovném signálu (zhasnutý výstražník) se řidič na přejezdu musí chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem, tj. rozhlédnout se