Železniční přejezdy

 

Železniční přejezdy


Následující text se stručně zabývá problematikou železničních přejezdů, a to jak zabezpečených pouze výstražnými kříži, tak různými druhy přejezdových zařízení. Popisuje přejezdová zabezpečovací zařízení používaná v současné době na síti Správy železniční dopravní cesty, s. o. Dále vysvětluje význam signálů těchto zařízení a rozebírá případy, ve kterých se řidič i na přejezdu vybaveném přejezdovým zabezpečovacím zařízením musí chovat jako na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem.

 

1 Železniční přejezdy
1.1 Úvod

Železniční přejezd je úrovňové křížení pozemní komunikace s železniční tratí. V každém takovém případě jde o velmi nebezpečné a kritické místo, kde je nutné dbát zvýšené opatrnosti. Také z toho důvodu je řidič na železniční přejezd včas (téměř čtvrt kilometru předem) upozorněn dopravními značkami.

 

1.2 Značení železničních přejezdů

Každý železniční přejezd bez rozdílu musí být označen výstražným křížem. Na takto označeném přejezdu si řidič musí počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. Na železničním přejezdu má vždy přednost vlak!

Navíc na přejezd včas upozorňují dopravní značky, a to ve vzdálenosti 80 m, resp. 160 m návěstní deska s jedním, resp. dvěma šikmými pruhy a ve vzdálenosti 240 m návěstní deska se třemi šikmými pruhy, nad kterou je další dopravní značkou rozlišeno, zda se jedná o přejezd se závorami či bez závor.

Každý železniční přejezd je zabezpečený a to buď pouze výstražným křížem nebo určitým druhem přejezdového zabezpečovacího zařízení.

 

1.3 Přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži

Na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem si řidič musí počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet. K tomu mu přispívá trvalá údržba předepsaného rozhledu z pozemní komunikace na železniční trať.

Řidič smí jet ve vzdálenosti 50 m před přejezdem a při jeho přejíždění rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Na blížící se vlak je řidič upozorněn houkáním. Strojvedoucí vlaku jedoucí k takovému přejezdu má za povinnost před přejezdem opakovaně houkat.

 

1.4 Přejezdy zabezpečené přejezdovými zařízeními

V některých případech je nutné bezpečnost na přejezdu zajistit použitím určitého druhu přejezdového zabezpečovacího zařízení, které informuje řidiče o pohybu vlaku.

Každé takové zařízení splňuje požadavky na bezpečnou funkci a je schopné i při vlastních poruchách informovat o své poruše buď přímo strojvedoucího vlaku, nebo pověřeného dopravního zaměstnance, který strojvedoucího o poruše zařízení zpraví. Strojvedoucí pak při jízdě k porouchanému přejezdu smí jet rychlostí nejvýše 10 km.h-1 a musí opakovaně houkat - podobně jako před přejezdem zabezpečeným pouze výstražným křížem.

Podle druhu základní výstrahy je možné přejezdová zabezpečovací zařízení dělit na zařízení mechanická a světelná.

 

2 Mechanická přejezdová zabezpečovací zařízení
2.1 Popis

Výstraha: základní výstraha je dávána mechanicky polohou závorového břevna. Základní mechanickou výstrahu může doplňovat výstraha zvuková (údery zvonce) či světelná (přerušované červené světlo). Poslední dvě jmenované výstrahy jsou výstrahy pouze doplňkové.

Charakteristické znaky: břevna závor jsou zhotoveny z kulatiny natřené červeno-bílými pruhy a přehrazují celou šíři pozemní komunikace (celé závory), v červených pruzích jsou červené odrazky (viz fotogalerie – mechanické přejezdy).

Činnost zařízení: mechanické závory jsou ovládány zpravidla ručně pomocí různých mechanických zařízení (klik, řetězů, drátovodů apod.). Obsluhující zaměstnanec podle předpisů pro výkon služby uzavírá a otevírá závory před každou jízdou vlaku. Včasnost spuštění a ukončení výstrahy je závislá na obsluhujícím zaměstnanci a obvykle ještě na splnění určitých podmínek (např. závislosti na další zabezpečovací zařízení). Z těchto důvodů je uzavření takového přejezdu značně delší než u světelného zařízení.

 

 

3 Světelná přejezdová zabezpečovací zařízení

3.1 Obecně

Výstraha: základní výstraha je dávána světlem. Základní světelnou výstrahu doplňuje výstraha zvuková, popřípadě výstraha mechanická (závory celé nebo poloviční). U světelných zařízení je tedy základní (hlavní) výstraha světelná - závory nezávory! Světelná přejezdová zabezpečovací zařízení mohou být ovládaná ručně nebo automaticky jízdou vlaku (popř. smíšeně - kombinace předchozích dvou).

Charakteristické znaky: výstražník s návěstními světly. Případná závorová břevna jsou lehké (lehce přerazitelné) konstrukce a jsou opatřeny červeno-bílými pruhy, v červených pruzích jsou červené odrazky (viz fotogalerie – světelné přejezdy).

 

3.2 Zařízení ovládaná ručně

3.2.1 Popis

Charakteristické znaky: výstražník se dvěmi červenými světly, bílé světlo výstražník buď nemá nebo je zaslepeno.

Činnost zařízení: výstraha na přejezdu je ovládána elektricky (tlačítkem). Obsluhující zaměstnanec podobně jako při obsluze mechanických přejezdových zabezpečovacích zařízení uzavírá a otevírá přejezd před každou jízdou vlaku. Pro zvýšení bezpečnosti provozu na přejezdu se zpravidla budují závislosti přejezdových zařízení na další návazná zabezpečovací zařízení.

 

 

3.3 Zařízení ovládaná automaticky

3.3.1 Popis

Charakteristické znaky: výstražník se dvěmi červenými světly a pod nimi jendo světlo bílé.

Činnost zařízení: trať je v obvodu přejezdu rozdělena na několik úseků, kterými vlak působí na přejezdové zabezpečovací zařízení (ve směru jízdy vlaku jsou to úseky: přibližovací, anulační a vzdalovací). Zařízení vyhodnocuje obsazování a uvolňování těchto úseků vlakem a poté na přejezdu automaticky (bez obsluhy člověka) spouští příslušné signály.

Na přejezdu se samočinně spustí výstraha (výstražný signál), jestliže se vlak nachází na trati před přejezdem (v jeho přibližovacím úseku). Pokud vlak následně projede přejezdem (jeho anulačním úsekem) a vzdaluje se od něj, je výstražník zhasnutý (varovný signál). Varovný signál je nutný proto, že ve skutečnosti se vlak po průjezdu přejezdem vzdalovat od přejezdu nemusí - to pouze předpokládáme. Z toho důvodu je výstražník zhasnutý a řidič se potom i na přejezdu zabezpečeném světelným zařízením musí chovat jako na přejezdu zabezpečeném pouze výstražným křížem *). (POZOR: Stejně se zařízení může chovat i při poruše! - viz např. kap. 4 v článku Princip činnosti přejezdových zařízení) Teprve v případě, že vlak opustí celý obvod přejezdu (i jeho vzdalovací úsek), může se na výstražníku rozblikat bílé světlo (pozitivní signál). Tato signalizace oznamuje řidiči, že zařízení na přejezdu je v činnosti (bez poruch) a že se v obvodu přejezdu nevyskytuje žádný vlak, který by mohl bezpečnost provozu na přejezdu ohrozit.

*) Vysvětlení: podle zákona o provozu na pozemních komunikacích je světelná signalizace (červená světla, resp. bílé světlo výstražníku) nadřazena svislým dopravním značkám (výstražný kříž). V případě, že na výstražníku žádné světlo nesvítí, je proto pro řidiče směrodatný výstražný kříž!

 

 

3.4 Shrnutí
- u světelných zařízení jsou rozhodující světelné signály - závory jsou pouze doplňkové (tvarová návěst),
- na přejezdu je chybné rozlišovat pouze to, zda je otevřen či uzavřen - je důležité rozlišovat všechny tři signály (výstražný, varovný a pozitivní),
- při varovném signálu (zhasnutý výstražník) se řidič na přejezdu musí chovat jako by šlo o přejezd zabezpečený pouze výstražným křížem!